tisdag 6 december 2011

Trevlig helg men ett jobbigt avslut...

Började helgen med en tre rätters med bror, pers bror och deras respektive. Kan berätta mer om den sedan i ett annat inlägg.

Lördagen vart lugn, Per julshoppade på stan, sen drog vi till Ikea och inhandlade lite ramar till mammas och pappas fina kort tavlor, på oss=). Snoddas fick ett stort cirkustält som står här mitt i vardagsrummet, det tar plats i våran tvåa men det är mysigt och jag tycker att barn ska få leka hur mycket och var som helst (som inte är farligt alltså=)... Min mamma och pappa har uppfostrat oss så och ja vill också göra det.
När vi var små kunde mamma dra ut en stor pappersrulle över hela bordet eller golv och så fick vi kladda loss med fil och karamellfärg eller åka skatebord, cykla, åka rullskridskor inne.
De har aldrig tjatat om repiga golv eller att vi smutsat ner eller att gräsmattan blir förstörd om vi springer på den när den är blöt på våren och det vill jag föra vidare till Snoddas för det finns viktigare saker än att städa och bry sig om vad andra ska tycka. Hoppas han uppskattar sånt lika mycket som jag och mina syskon har gjort.
Nu menar ju inte jag att man måste ha skitigt för att ha kul utan ja menar att när man gör någonting som det blir smutsigt eller sånt av, lek klart sen städa. Lev ut fantasierna och var kreativa.
Och jag menar inte att barnen ska förstöra saker med flit eller så.. äsch skitsamma ni förstår säkert vad ja menar.

Vaknade i söndags morgon vid 4 snåret med kramper högt uppe i magen, tänkte att det kke var Ikea julbordet jag och Per högg in på lördagkvällen, vart iallafall soffliggande stort sett hela dagen med frysningar och kände mig allmänt sjuk. Ingen feber som tur var i mitt fall då feber innebär Akuten direkt eftersom läkarna vet inte hur min kropp skulle orka med att ha feber. Under dagen så spydde ja upp allt ja åt och drack och kramperna släppte inte men vart inte värre heller.
Runt elva på kvällen så beslöt sig Per för at ringa sjukvårdsupplysningen och de sa att ja skulle genast åka upp till sjukhuset, särskilt med min bakgrundshistoria.
Åkte väl upp dit direkt fast ja inte ville, ja grinade hela vägen dit nästan för jag kände att ja orkade inge mer och tankarna for runt i huvudet om att cancern hade spritt sig eller att ja skulle behöva opereras för någonting. Förresten kke ska ja tillägga att Linnea var hemma och sov hos Snoddas=).
Så jobbigt att behöva dra allt om igen, tror ja sa till 4 frågande olika sköterskor/läkare när de frågade om ja hade någon annan sjukdom. - Ja ja har lungcancer... Så fort de orden hoppar ut ur munnen på mig så kommer fortfarande en tanke, jag? har ja lungcancer?!?! det klingar så hemskt och grått i öronen på en. Sen ser man på deras min och hur deras tankar åker iväg när de fått svar på sin fråga om sjukdomshistoria.
Man ser hur de relaterar till någon de känner i min ålder, att tänk om...

Iallafall runt halv 3 så fick jag diagnosen inflammation i magsäcken troligtvis pga alla mediciner jag ätit detta år. Så nu får ja äta en magmedicin varje dag resten av mitt liv trodde han + 2 andra lite mer laxerande för att den första är förstoppande. Usch hatar att svälja,hatar att få sprutor, ja ja hatar allt sånt just nu!!! Men ska man leva ett hyggligt liv så får man lida pin=). Efter det åkte vi hem och sov på en gång, Per skulle ju jobba och var helt slut, man kan ju inte lägga sig och sova där på akuten heller eftersom man vet ju aldrig när de knackar på dörren och ska undersöka eller säga något.
I skrivandes stund just nu känns det rätt så bra i magen, fick någon bedövningsgelé att svälja ner i tarmarna och den hjälpte faktiskt. Sen fick jag rekommendationen att äta bara flytande kost några dagar, men hur blir det med bajset då? Det glömde jag att fråga.
Var lite orolig eftersom ja börjar med kortison idag och det är ju ganska starkt för kroppen men det verkar gått bra. Skönt det!

Imorgon är det dags för en giftrond till och stick och sånt, USCH! men har inhandlat Embla-plåster för att lindra lite, ja de kke man skulle önskat sig i julklapp, fler synliga stora blodmotorvägar på min arm som de kan sticka i utan att göra sönder eller leta i en timme efter ett ställe att sätta kanylen. Tror min Per skulle hänga med mig i morgon, han skulle försöka smita från jobbet men det tar ju en halv dag minst men han skulle iallafall skjutsa mig dit på morgonen, det är det viktigaste så slipper ja gå i halk- mörkret runt halv 7. Ja ni läste rätt i natt snöade det lite och idag när ja var på apoteket så var det hala fläckar lite här och var.

Är det bara jag som tycker julkalendern är toppen och riktigt bra i år! Eller jag vet ju att alla här hemma följer den men ni andra en uppmaning att se den om ni inte hat tittat.

Nu ska ja hänga tvätt...

kramar/E



2 kommentarer:

  1. Många kramar till dig, och hoppas du får må bra!!!!!
    Jag kollar julkalendern och tycker den är super:)) Vägrar missa ett avsnitt!
    Puss o kram

    SvaraRadera
  2. Hej! Här gillas Tjuvarnas jul skarpt, av stora som små.
    Tråkigt att du inte mår bra vännen, vi skickar många kramar!
    Kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram

    SvaraRadera